Różnice popularnych metod promocji w Internecie
We współczesnym marketingu internetowym istnieje wiele terminów, które mogą powodować zamieszanie i nieporozumienia: SEO, SMM, SMO, SEM, SEA. Co oznaczają wszystkie te skróty? Skróty te oznaczają działania mające na celu rozwój i promocję firmy, ale różnią się metodami osiągnięcia tego celu.
Bardzo często ludzie, którzy dopiero zaczynają zagłębiać się w temat marketingu internetowego, mogą myśleć, że SEO musi koniecznie obejmować tworzenie ukierunkowanych reklam lub utrzymywanie sieci społecznościowych. Ale tak nie jest. Są to wszystkie różne kierunki i są nazywane inaczej.
Przyjrzyjmy się bliżej, jak ująć skróty SEO, SMM, SMO, SEM, SEA, co oznaczają te terminy i jak się różnią.
Czym jest SEO?
SEO to skrót od optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, co przekłada się na optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Jest to zestaw działań, które mają na celu poprawę pozycji witryny na żądaniach docelowych w organicznych wyszukiwarkach, takich jak Google lub Yandex.

Im wyższa pozycja witryny w wyszukiwarce, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik pójdzie do niego, a następnie dokona niezbędnych działań od niego (zamów usługi, zakup towarów itp.).
Istnieje wiele czynników wpływających na pozycję witryny. One się zmieniają z czasem, ale teraz można wyróżnić najwaniejsze:
- prawidłowe wyświetlanie strony na różnych urządzeniach i przeglądarkach;
- łatwość użycia (użyteczność) i przejrzystość struktury;
- optymalizacja tekstów i metadanych dla zapytań ukierunkowanych;
- wyjątkowość treści i jej użyteczność;
- zwiększenie wagi linku (linkowanie do zasobów stron trzecich);
- zachowanie użytkownika na stronie.
Zalety promocji SEO:
- Efekt długoterminowy – w przeciwieństwie do reklamy, nie można go wyłączyć;
- Docelowy ruch dociera na stronę i jest zainteresowany Twoimi produktami / usługami;
- Liczba odwiedzających nie zależy bezpośrednio od budżetu;
- Liczba żądań, które mogą znajdować się w TOP, nie jest ograniczona;
- Większe zaufanie wśród użytkowników.
Wady SEO:
- Promocja zajmie trochę czasu – efekt nie jest natychmiastowy;
- Potrzebny jest budżet, aby poprawić wskaźniki jakości witryny i wypełnić ją treścią, ale to się później opłaca;
- Algorytmy rankingu witryn mogą ulec zmianie, ale ważne jest, aby śledzić trendy i podążać za nimi.
Czym jest SEA
SEA to skrót od reklamy w wyszukiwarkach, co oznacza reklamę w wyszukiwarkach. Jest to sposób na promocję firmy poprzez ustawienie reklam kontekstowych za pomocą Google Adwords.

Reklama w wyszukiwarkach zależy od rodzaju zapytania wprowadzonego przez użytkownika, a także od słów kluczowych i regionu, które reklamodawca ustawił w reklamie. Wizualnie SEA różni się od SEO sąsiednią ikoną oznaczoną „Reklama”.
Najpopularniejszy system płatności za promocję za pomocą SEA powstaje na zasadzie „pay per click” (w skrócie PPC). Oznacza to, że opłata naliczana jest za każde kliknięcie, które użytkownik zobowiązał się przejść do swojej witryny.
Redukcja kosztów reklamy PPC za kliknięcie – CPC (koszt za kliknięcie). CPC może się różnić w zależności od różnych czynników:
- niszowa konkurencja (im jest wyższa, tym wyższe koszty płacenia SEA);
- region;
- sezon;
- pora dnia i inne.
Zalety promocji SEA:
- Natychmiastowy wynik, w przeciwieństwie do SEO;
- Pozycja reklamy jest stała;
- Elastyczna konfiguracja i możliwość wprowadzania zmian w kampanii;
Minusy SEA:
- Efekt krótkoterminowy – płacąc za reklamę, a przyniesie efekty. To główna różnica między SEA a SEO;
- Budżet jest potrzebny do zapłaty kontekstu i może być wielokrotnie większy niż wymagany do promocji SEO;
- Jeśli chcesz zwiększyć liczbę żądań, dla których witryna będzie wyświetlana, będziesz musiał zapłacić dodatkowo;
- Reklama może klikać boty lub konkurentów. W wyniku przejść jest ich wiele, a konwersja jest minimalna;
- Użytkownicy mają mniejsze zaufanie do SEA.
Czym jest SEM
SEM to skrót od marketingu w wyszukiwarkach i jest tłumaczony jako „marketing w wyszukiwarkach”. Jest to kompleksowy zestaw działań mających na celu zwiększenie ruchu na stronie z wyników wyszukiwania. Cel można osiągnąć na różne sposoby, w tym zarówno poprzez optymalizację witryny (SEO), jak i reklamę kontekstową (SEA).

Ale nie we wszystkich przypadkach wskazane jest wykorzystanie SEM do promocji firmy. Na przykład, w twojej niszy reklama kontekstowa jest bardzo droga i wcale się nie opłaca, lepiej jest używać tylko SEO. Lub masz projekt krótkoterminowy, nie planujesz angażować się w ten biznes przez długi czas, musisz sprzedać produkt teraz i zapomnieć o wszystkim, a następnie utworzenie SEA będzie skuteczne.
Dzięki właściwej strategii SEM przyciągnie dużą liczbę klientów do witryny.
Czym jest SMM
SMM to skrót od social media marketing, co oznacza marketing w mediach społecznościowych. W przeciwieństwie do marketingu w wyszukiwarkach (SEM), SMM obejmuje promocję nie witryn, ale stron biznesowych lub społeczności firmy w sieciach społecznościowych.

Osiąga się to za pomocą różnych metod i zależy od wybranej sieci społecznej, dziedziny działalności i grupy docelowej.
Co zawiera SMM:
- Tworzenie i projektowanie stron z profilami;
- Regularne publikowanie treści (tekst, zdjęcia, filmy itp.);
- Praca z liderami opinii;
- Przeprowadzanie ankiet i konkursów;
- Tworzenie reklam w sieciach społecznościowych;
- Komunikacja z subskrybentami.
Zalety promocji przez SMM:
- Promuje świadomość marki i lojalność wśród potencjalnych klientów;
- Możliwość szybkiego otrzymywania opinii od subskrybentów;
- Stosunkowo niski koszt promocji – możesz zacząć pracować przy minimalnej inwestycji;
- Kosztem polubień / udostępnień, uruchamiany jest efekt „word of mouth”, który pozwoli poszerzyć widownię.
Wady SMM:
- Konieczne jest ciągłe monitorowanie komentarzy, wiadomości, terminowej publikacji publikacji;
- W określonych obszarach działalności promocja w sieciach społecznościowych może być trudniejsza;
- Nie natychmiastowy wynik – uzyskanie efektu może zająć trochę czasu;
- W większości przypadków, jeśli ktoś chce kupić produkt lub zamówić usługę, kontaktuje się z wyszukiwarkami, a nie z siecią społecznościową.
Co to jest SMO
SMO (skrót od optymalizacji mediów społecznościowych) to optymalizacja witryn dla sieci społecznościowych. Innymi słowy, jest to zestaw działań w witrynie, aby przyciągnąć i zatrzymać użytkowników z sieci społecznościowych.
SMO obejmuje takie metody promocji:
- Pisanie wysokiej jakości i unikalnych treści, które użytkownicy sieci społecznościowych chcieliby udostępniać na swoich stronach;
- Teksty powinny zachęcać do dyskusji i komentarzy;
- Używaj w witrynie różnych rodzajów treści, w tym wideo lub audio;
- Niszczenie artykułów między sobą, dzięki czemu użytkownik nie opuszcza witryny;
- Instalowanie przycisków sieci społecznościowych (polubienia, reposty, subskrypcje itp.)
- Łączenie widgetów społecznościowych, takich jak widget społeczności, system komentowania, tworzenie ankiet i ankiet;
- Na stronie możesz zamieścić linki do innych stron z podobnymi informacjami lub na temat, na którym prowadzona jest rozmowa.
Różnice i podobieństwa między SMO a SEO
W przeciwieństwie do SEO, promowanie za pomocą SMO nie ma znaczenia, na jakich pozycjach witryna będzie się znajdować w wyszukiwarkach, nie jest zoptymalizowana pod kątem zapytań. Główny ruch pochodzi z sieci społecznościowych.
Ale jest metoda SMO i podobieństwa z SEO. Dzięki odpowiedniej optymalizacji i przyciąganiu ruchu z sieci społecznościowych, sygnały behawioralne i społeczne będą się zwiększać, co pozytywnie wpłynie na pozycje witryny.
Czym się różnią SMO i SMM
SMO poprawia zawartość witryny dla odbiorców z sieci społecznościowych, ale nie obejmuje promocji w sieciach społecznościowych.
Co wybrać, do promocji SEO, SEA, SMM, SMO lub SEM?
Każda opcja ma swoje własne cechy, zalety i wady. Wybór strategii i sposobów promocji w Internecie zależy od dziedziny działalności, grupy docelowej, budżetu i wyznaczonych celów. Najczęściej firmy łączą kilka wariantów, takich jak SEO i SMM, SMM i SMO, SEM i SMM. Uważaj więc na konkurentów i nie bój się eksperymentować z nowymi sposobami marketingu internetowego, aby osiągnąć najlepszy wynik.