Często zdarza się, że strona nagle zaczyna tracić pozycję w wyszukiwarkach, zamówienia maleją, konwersja spada, a ty nie zrobiłeś nic, co mogłoby wpłynąć na wszystkie te straty: reklama nadal działa, ceny towarów nie wzrosły, jakość usług nie jest pogorszyło się … Dlaczego użytkownicy ochłonęli na Twojej stronie i firmie? Prawdopodobnie powodem jest fakt, że strona internetowa jest przestarzała. Problem polega na tym, że zmiany nie były zbyt długie i przegapiłeś moment, w którym zasób przestał być interesujący i wzbudził zaufanie. Przestarzała strona nie będzie popularna wśród użytkowników ani robotów. Rozumiejąc, że strona nie jest poświęcana należytej uwagi, odwiedzający nie będą jej preferować i nie będą traktować zamieszczonych na niej informacji poważnie. Oczywiście, walka o miejsce w TOP wyszukiwarki z tą postawą jest niemożliwa jeżeli twoja strona internetowa jest przestarzała.
Kiedy strony internetowe są uważane za przestarzałe?
Zanim rozwiążesz problem, musisz ustalić jego obecność i przyczynę. Zaraz postaramy się wyjaśnić, jak zrozumieć, że twoja strona internetowa jest przestarzała, aby opisać przebieg dalszych działań i jak uratować sytuację.
Responsywność strony internetowej
Różne przeglądarki i różne formaty monitorów, a także rosnąca popularność urządzeń mobilnych sprawiają, że konieczna jest adaptacja strony. Dzięki rozwojowi wysokich technologii, zwiększeniu obszaru zasięgu mobilnego Internetu i zwiększeniu aktywności użytkowników, liczba odwiedzin zasobów internetowych z tabletów i smartfonów przekroczyła 50%.
Jeśli adaptacja do urządzeń mobilnych nie została zakończona, tracisz ponad połowę odwiedzających i potencjalnych partnerów oraz klientów. Jest to bezpośredni dowód na to, jak negatywnie przestarzała strona wpływa na jej promocję i rozwój.
Adaptacja strony
Mówimy o adaptacji jakości. Opcja zmniejszania rozmiaru strony w celu wyświetlania jej zawartości z tabletu lub telefonu komórkowego przez długi czas nie działa. Wymaga pełnego układu wszystkich elementów w celu wygodnego korzystania z małego ekranu.
Bez możliwości łatwego odczytania informacji na stronie użytkownik może go opuścić i udać się do konkurentów. Ponadto, po uruchomieniu Mobile First Index, zaniedbanie konieczności adaptacji do urządzeń mobilnych ma zły wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwania – teraz jest to ważne kryterium rankingu.
Zobacz jak wyglądna strona internetowa na urządzeniach mobilnych
Aby zrozumieć, w jaki sposób dokonano adaptacji, przejdź do witryny z urządzenia mobilnego i oceń jej wygląd i wygodę. Również popularność mobilnego Internetu doprowadziła do stworzenia różnych usług online, które pozwalają sprawdzić adaptowalność i kompatybilność witryny z różnymi przeglądarkami, albo sprawdź to na własnym komturze, wciśnij na klawiaturze ctrl+shift+i, a zobaczysz coś takiego:

Jeśli zauważysz błędy, nie możesz odczytać tekstu, przejść do wszystkich sekcji lub wykonać żadnej czynności, to oznacza, że twoja strona internetowa jest przestarzała i wymaga trochę pracy.
Niska szybkość ładowania strony – znak przestarzałej witryny
Aktywny styl życia, szybki Internet i tendencja do przyspieszania we wszystkich dziedzinach życia sprawiły, że współcześni ludzie są bardzo niecierpliwi. „Wolne” strony często pozostają nieotwarte i niezbadane przez użytkowników. Wszelkie opóźnienia przypominają korki i stoją w kolejkach, stąd negatywne zjawisko, które pojawia się w trakcie oczekiwania. Jeśli otwarcie stron zajmie więcej niż 3 sekundy, tracisz około połowy odwiedzających.

„Pospaceruj” po stronach witryny, otwórz zdjęcia lub wideo zamieszczone na nich. Musisz poczekać? Pilnie potrzebujemy przyspieszenia i aktualizacji.
Google Page Speed
Możesz korzystać ze spostrzeżeń Google PageSpeed. Dzięki niemu dowiesz się nie tylko, jak długo trwa pobieranie, ale także otrzymasz zalecenia dotyczące wyeliminowania „hamulców”.
Optymalizuj rozmiar pliku, przesyłaj grafiki w formacie jpg, a nie png. Kompresowanie danych w protokole HTTP za pomocą pamięci podręcznej przeglądarki – wszystko to pomoże znacznie przyspieszyć witrynę i dłużej zainteresować użytkowników.
Niewygodna nawigacja na przestarzałej stronie internetowej
Dla wygody użytkownika zwykle dodaje się menu, listy, wyskakujące okienka i inne elementy, które pomogą szybko znaleźć potrzebną stronę, tekst lub obiekt. Duża ilość informacji, wiele artykułów, różne grupy produktów szczególnie wymagają starannej struktury i intuicyjnego zgrupowania. Z czasem pojawiają się nowe strony, poszerza się asortyment produktów, otwierają się nowe działy lub oddziały. Wraz z biznesem powinien rozwijać stronę. Ale dodając nowe dane, ważne jest, aby nie zapomnieć o dostosowaniu całej struktury.
Pytaj się
Aby sprawdzić, jak wszystko idzie z nawigacją, zapytaj kogoś, kogo znasz, a raczej kilku, aby przekonali się, czy dobrze sobie radzą z orientacją, czy mogą szybko znaleźć jakąkolwiek informację. Możesz dokładnie wyjaśnić, co musisz znaleźć podczas testu i dowiedzieć się, ile czasu to zajęło.
Długie wyszukiwanie na stronie
Jeśli wyszukiwanie zajmuje dużo czasu lub w ogóle nie prowadzi do pożądanego rezultatu – jest to wyraźny znak, że strona jest przestarzała i nie można już jej pobrać przy jej aktualizacji. Zainstalowanie WebVizora i innych podobnych usług w celu utworzenia map ciepła pomoże śledzić zachowania użytkowników. Sprawdź, które strony są interesujące, a które odwiedzający omijają, czy potrzebują wyszukiwania lub czy korzystają z listy, którą zasugerowałeś, czy przechodzą na inne strony, czy szukają dodatkowych informacji. Dzięki zrozumieniu, jak zachowuje się użytkownik, można określić, co należy poprawić.
Trudne „krzywe” adresy URL
Linki do wszystkich stron muszą być zrozumiałe. Adres powinien być jasny, piękny i czytelny. W przeciwnym razie użytkownicy mogą mieć wątpliwości co do treści na stronie, dlatego jest mało prawdopodobne, aby się na nią przełączyli.
Zastosowane dziś algorytmy wyszukiwania lepiej odpowiadają prostym i przejrzystym adresom URL, co z pewnością wpłynie na pozycję w problemie.
Adresy, składające się z niezrozumiałego zestawu liter i symboli o długości kilku linii, dawno już minęły i świadczą o tym, że witryna jest nieaktualna.

Słaba funkcjonalność
Współcześni użytkownicy zepsute ilością dostępnych wygodnych usług. Z pewnością zauważą, że na twojej stronie nie ma wystarczającej liczby funkcji i szybko mogą zostawić ją w poszukiwaniu wygodniejszego miejsca. Ten sam negatywny wpływ na wybór użytkowników ma zbieraninę niepotrzebnych przycisków, zdjęć i funkcji, które tylko przeszkadzają i denerwują, czołgając się w najbardziej nieodpowiednim momencie.
Zainstalowanie kalkulatora online, szybki dostęp do koszyka i powrót do towarów, podpowiedzi, menedżer online, oddzwanianie z witryny i wiele innych usług, które muszą zostać wybrane w zależności od kierunku zasobu, pozwoli sprawić, że odwiedzający pozostanie na stronie wygodny i opłacalny.
Sprawdzaj konkurentów
Aby nie przegapić ciekawych rozwiązań, nie zapomnij okresowo sprawdzać konkurentów. Być może znajdziesz tam coś odpowiedniego dla swojej strony.
Nienowoczesny projekt strony
Wygląd ma ogromne znaczenie w kształtowaniu oceny i wyboru użytkownika Internetu. Dlatego firmy odnoszące sukcesy zwracają tak dużą uwagę na design. Nienowoczesny projekt to zauważalny znak przestarzałej strony internetowej, która natychmiast przyciąga wzrok.
Najprawdopodobniej rozumiesz, dlaczego musisz zaktualizować projekt witryny. Przestarzała strona internetowa sugeruje, że właściciele firmy albo nie dbają o swój wizerunek, albo nie doceniają znaczenia tej chwili lub nie podążają za najnowszymi trendami w projektowaniu. Wszystko to nie może wpływać na frekwencję zasobów i reputację firmy.
Jak zrozumieć, że projekt strony jest przestarzały? Typowe błędy z przeszłości to:
- zbyt jasne kolory
- duże przedmioty
- nadmiarowość treści graficznych,
- obecność efektów specjalnych: odbicia, cienie, złożone tekstury itp.,
- nieczytelna „oryginalna” czcionka,
- brak jednego wizualnego elementu marki;
- niezgodność z nowoczesnymi trendami w projektowaniu.

W tej chwili istnieje pragnienie minimalizmu, który eliminuje wszelkie ekscesy. Ponadto naturalizm, który dominował w projektowaniu na początku XXI wieku, od dawna jest niepopularny. Używanie obrazów o niskiej jakości i „zblazowanych” obrazów, które można łatwo znaleźć na zapasach darmowych zdjęć, to kolejny znak wskazujący, że witryna jest przestarzała. Nawet przy braku możliwości zamawiania zdjęć i filmów od profesjonalistów, nowoczesne gadżety umożliwiają samodzielne przygotowywanie zdjęć i filmów o wystarczająco wysokiej jakości.
Niska jakość treści
W związku ze zmianą algorytmów PS komponent ten stał się godnym miejscem w ocenie jakości witryny przez wyszukiwarki. Ponadto treść ma na celu nie tylko przekazywanie informacji użytkownikom, ale także pomoc w dokonaniu właściwego wyboru, a zatem jest przydatna. Jeśli teksty są pisane niepiśmiennie, z powodu bałaganu słów kluczowych jest trudny do odczytania, występują problemy z koordynacją, informacje nie będą postrzegane jako opinia eksperta, a firma nie będzie wiarygodna.
Treść tekstowa witryny powinna być wystarczająca, nieistotne dane powinny być niezwłocznie usuwane, artykuły okresowo wymagają aktualizacji i uzupełnień. Jeśli zespół nie ma utalentowanego copywriter, warto zwrócić się do freelancerów.
Co zrobić ze stroną nie jest moralnie przestarzałe
Większość z was wie, jak ważna jest aktualizacja witryny. Sprawdzanie strony „na starość”, wyszukiwanie słabych punktów i rozwiązywanie problemów znalezionych za pomocą naszych sugerowanych wskazówek pozwoli Ci uniknąć utraty pozycji i zaufania odwiedzających. Szukaj ciekawych rozwiązań, szpieguj konkurentów, obserwuj aktualizacje usług, twórz nowe treści, pracuj cały czas, ponieważ google uwielbia kiedy na stronie internetowej coś się dzieje. Co nie możesz nic zrobić? Zrezygnuj i zostaw wszystko tak, jak jest, w nadziei, że i tak wszystko się uda. Ale pamiętaj, że Zawodnicy nie śpią!
Podsumowanie
Podsumuwująć, rozmawialiśmy o tym, co zrobić, jeśli strona internetowa jest przestarzała. Jakie inne interesujące techniki aktualizacji stosujesz w swojej pracy i jak często dokonujesz zmian?